Friday 18 January 2008

Caramel (سكر بنات Sukkar Bannat) Review / Caramel (سكر بنات Sukkar Bannat) Recensione



I've finally seen Caramel!

From what I read before watching the film I expected more on the lesbian issue but now that I've watched the film I think Nadine Labaki has done a great job even if the lesbian issue forms a small tassel in a beautifully arrayed mosaic of women’s life.

It's a film made by women and portraits with exquisite care, respect and honour the complex life of women. With simple but emotionally-filled and never vulgar or explicit scenes, Nadine Labaki, describes the life of several women and the interplay between them.
What they have in common is that they work at or frequent this old-fashioned nearly-falling to pieces beauty salon in Beirut where waxing is still done with caramel.Each leads a different life with their own idiosyncrasies, problems and aspirations.
What this film depicts very closely is everyday life seen from a woman's point of view.
The characters are varied ranging from: the bride-to-be but not virgin (and it is a problem); the menopause woman who would like to stop time and pretending she still has her menstruations; the young woman in love with a married man and has no eyes for a young man yearning to love her; the old woman who takes care at all costs of her older cranky sister; and the unconventional headphones incorporated lesbian woman who becomes attracted to a highly feminine
woman.
Watching this film made me feel proud of forming part of such a sisterhood.

Ho finalmente visto il film Caramel.

Dalla pubblicità che è stata fatta a questo film aspettavo di più sul tema lesbico ma ora che ho visto il film credo che Nadine Labaki abbia fatto un gran bel lavoro anche se il tema lesbico forma solo un piccolo tassello nel variegato mosaico che è la vita delle donne.
Il film è fatto dalle donne e descrive con raffinata ricercatezza, rispetto e onore il complesso mondo delle donne. Con semplici ma piene di emozioni e mai volgari o espliciti scene, Nadine Labaki, descrive la vita di un gruppetto di donne e le relazioni fra di loro.

Quello che hanno in comune è che lavorano o frequentano un vecchio trasandato salone di bellezza a Beirut dove la depilazione è ancora fatta utilizzando il caramello.

Le donne vivono vite diverse con le loro idiosincrasie, problemi e aspirazioni.

Il film descrive attentamente la vita di tutti i giorni vista attravero gli occhi delle donne. I caratteri sono variegati: la futura sposa che non è più vergine (ed è un problema); la donna in menopausa che vorrebbe fermare il tempo e pretende ancora di avere il ciclo; la giovane donna innamorata di un uomo sposato e che non vede un giovane uomo che smania di amarla; la vecchia donna che prende cura a tutti i costi della eccentrica sorella e la lesbica poco convenzionale con cuffie incorporate che s’innamora di una donna molto femminile.

Guardare questo film mi ha fatto sentire orgoliosa di essere donna.

No comments: